Veganisme,  Veganisme en kinderen

Een vegan weekmenu voor drukke ouders

Een paar weken geleden vertelde ik hoe ik mijn vegan weekmenu’s samenstel. Ik legde uit waar ik op let, en hoe ik variatie aanbreng in mijn eten. Dit zag er misschien wat overweldigend uit, en je vroeg je misschien af hoe mijn vegan weekmenu er dan daadwerkelijk uitziet. Is dat een beetje te doen als je een druk leven hebt, kinderen hebt, werkt, en meer wilt doen dan alleen maar kokkerellen? Vandaag krijg je het antwoord!

Hoe dan?!

Het korte antwoord is: ja! Het is zeker te doen! Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Tijdens het samenstellen van mijn menu, denk ik na over wat ik allemaal nodig heb en hoe ik het klaar moet maken. Eenmaal in de keuken is het dus slechts een kwestie van ingrediënten bij elkaar rapen, snijden, koken, en opdienen. Ik sta voor de meeste maaltijden minder dan een half uur in de keuken. Niet verkeerd toch?

Genoeg gebabbeld, oordeel zelf.

Een vegan weekmenu

Op sommige dagen gaan mijn kinderen naar de kinderopvang. Op andere dagen is mijn man of ik thuis. Hiermee probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden. Soms is een gerecht mijn eigen creatie, soms een bestaand recept. Bestaande recepten zal ik even linken, maar eigen creaties staan (nog) niet online. In die gevallen zul je het even moeten doen met de ingrediënten die ik opnoem.

Maandag: Teriyaki

De kindjes gaan op maandag naar de opvang. Op zulke dagen kies ik vaak een gerecht dat ik van te voren kan koken, zodat het alleen nog even hoeft door te warmen als ik de kinderen heb opgehaald. Dit werkt vaak heel goed met rijstgerechten.

Basis: zilvervliesrijst
Groenten: ui, champignons, paksoi
Eiwitbron: gemarineerde tempeh
Saus: teriyaki en ketjap
Kruiden: koriander
Topping: cashewnoten

Dinsdag: Pasta pesto

Op dinsdag ben ik op tijd thuis om het eten klaar te maken. Deze keer bestond het gerecht vooral uit restjes die ik in de koelkast had gevonden. Die kun je makkelijk in een pastagerecht verwerken!

Basis: tricolore pasta
Groenten: ui, champignons, aubergine, courgette en paprika
Eiwitbron: groene linzen en hummus
Saus: vegan rode pesto (maakt samen met hummus een romige tomatensaus)
Kruiden: tijm, oregano, rozemarijn
Topping: pijnboompitten en olijven

Woensdag: Gevulde zoete aardappel

Deze dag kregen we visite. En dan maak ik graag iets klaar dat er feestelijk uitziet, maar toch niet te moeilijk is of te veel tijd kost. In dit geval moest het ook nog eens glutenvrij zijn, dus zie hier: heerlijk gevulde zoete aardappelen 🙂

Basis: zoete aardappel
Groenten: rode ui, gele en rode paprika, lenteuitjes, avocado
Eiwitbron: maïs, kidneybonen
Kruiden: koriander
Topping: zongedroogde tomaatjes

Naar het recept van Lisa.

Donderdag: Marokkaanse groentestoof

Het was heerlijk weer vandaag en we konden buiten eten in de tuin. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij lekker zomers weer denk ik al gauw aan couscous. Snel klaar, niet lang boven de pannen hangen, en een warm gevoel. Dit gerecht kon ik ook klaarmaken voordat ik de kindjes ging ophalen van de opvang, want het is ook prima lauwwarm te eten.

Basis: couscous
Groenten: wisselend, maar deze week kies ik voor broccoli, een restje aubergine en courgette en cherrytomaatjes
Eiwitbron: falafel (kikkererwten dus)
Kruiden: peterselie, ras-el-hanout, kaneel, komijn
Topping: dadel, abrikoos

Naar het recept van Sanne (de stoof), en Suzanne (de falafel)

Vrijdag: AGV-tje

Mijn man was thuis en hij maakt het liefst een AGV-tje klaar. Dus dat was het vandaag.

Basis: aardappelen
Groenten: rode kool en spinazie (allebei diepvries)
Eiwitbron: kant-en-klare vleesvervanger
Saus: evt. vegan fritessaus (Remia) of ketchup
Kruiden: evt. wat knoflookpoeder, tijm of rozemarijn over de aardappeltjes

Zaterdag: Aspergelasagne

Een nieuw recept! Ik had op zaterdag alle tijd, dus wilde ik de keuken in om deze aspergelasagne te maken. Manlief kon in de tussentijd de kindjes vermaken, en ook ik kon nog even met hen spelen terwijl de lasagne in de oven stond te garen. Eindoordeel: geslaagd!

Basis: lasagnevellen
Groenten: groene asperges, lenteuitjes
Eiwitbron: sojamelk
Saus: een soort bechamelsaus
Kruiden: knoflook
Topping: walnoten

Naar het recept uit het kookboekje “Veganistisch Koken, 100 recepten”

Zondag: Mexicaanse tortilla’s

Dit gerecht eten we heel vaak, het is één van onze favorieten. Het is best uitgebreid, dus we bewaren het vaak voor het weekend, maar samen in de keuken is het zo gepiept. Wraps gevuld met een bonenmix, tomatensalsa en guacamole, daarmee maak je ons echt gelukkig! Voor een impressie, scroll even terug naar boven, daar zie je een onopgerold exemplaar <3

Basis: tortillawraps en rijst
Groenten: tomaten, ui, avocado
Eiwitbron: (vegan gehakt en) zwarte bonen en maïs
Saus: tomatensalsa
Kruiden: peterselie, komijn, koriander, Mexicaanse kruidenmix
Topping: guacamole

___

Zoals je kunt zien, in dit vegan weekmenu zijn de gerechten doordeweeks vrij simpel en snel te maken. Afhankelijk van onze agenda is het héél simpel of gewoon goed te doen. Ik probeer meestal ook minstens één nieuw gerecht, in dit geval was dat de aspergelasagne. En in het weekend heb ik vaak iets meer tijd om in de keuken te staan, dus dan zit er een wat uitgebreider gerecht bij.

Vond je dit vegan weekmenu inspirerend? Wil je er meer zien? Of heb jij ook een verzoekje voor een blog? Laat het me zeker even weten, want dat vind ik heel erg leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge