Voedingssupplementen voor vegans. Wat gebruikt mijn gezin?

Wat vond ik dit lastig zeg, toen ik besloot veganist te worden. Je verdiept je in de gezondheid van deze eetstijl/levensstijl, en komt erachter dat je eigenlijk al je voedingsstoffen wel uit je voeding kunt halen, zolang je maar gevarieerd genoeg eet (behalve vitamine B12 dan). Ja, klinkt mooi allemaal, maar ik had toch zo mijn twijfels. Want zou ik dit wel kunnen, gevarieerd genoeg eten? Zeker in het begin, als ik deze hele nieuwe manier van koken ook nog onder de knie moet krijgen en tig nieuwe recepten moet gaan proberen? Zouden voedingssupplementen dan niet verstandig zijn?

We hebben een gezinssamenstelling waarbij ieder lid op dit moment andere “behoeften” heeft: manlief eet flexanistisch, dochterlief is 1 jaar en een beetje en een moeilijke eter, en ik ben veganist en zwanger, en moet dus voor mezelf en een ongeboren baby eten. Hoe moet ik die verschillende behoeften nu goed verwerken in een nieuw eetpatroon? Hoewel ik me voorheen helemaal geen zorgen maakte over voedingsstoffen, maak ik me daar nu wel druk om. Je verdiepen in voedsel en gezondheid doet toch wat met je blijkbaar… Hoe ik in onze dagelijkse voeding mijn best doe om alle voedingsstoffen te stoppen, kun je hier lezen. Maar daarnaast neem ik toch ook het zekere voor het onzekere: ik heb een aantal voedingssupplementen aangeschaft. Better safe than sorry!

Ieder gezinslid krijgt van mij elke ochtend een ander pilletje, in verschillende vormen. Het lijkt wel een ziekenhuis zoals ik het omschrijf, maar het is echt waar. Het ontbijt is niet compleet als er niet bij elk bord een glas water staat en een pilletje ligt. Nu is natuurlijk de vraag, wie slikt wat? Welke voedingssupplementen gebruiken wij?

Papasupplement

Mijn man eet thuis veganistisch, net als mijn dochter en ik. Daarom neemt hij elke dag een pilletje met vitamine B12. Dit omdat het niet mogelijk is om via plantaardige voeding deze vitamine binnen te krijgen, maar deze wel erg belangrijk is voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Verder eten we gewoon gevarieerd en gezond, en ga ik er vanuit dat hij via onze voeding verder alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft. Hij is dus (qua supplementen 馃槈 ) het makkelijkst van ons allemaal.

Mamasupplement

Omdat ik zwanger ben, heb ik op dit moment niet genoeg aan alleen een supplement met vitamine B12. Dat ga ik straks wel gebruiken, maar zolang ik via mijn voeding voor mezelf en mijn baby moet zorgen, slik ik een speciaal vegan zwangerschapssupplement. Hierin zit:

  • Vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, B11 (= foliumzuur), B12, C, D en E
  • Mineralen: calcium, chroom, ijzer, jodium, koper, magnesium, mangaan, selenium en zink

Daarnaast let ik natuurlijk nu sowieso goed op mijn voeding nu ik zwanger ben, waarover je hier meer kunt lezen.

Dreumessupplement

Voor mijn dochter heb ik een speciale multivitamine for kids gekocht, geschikt voor kindjes vanaf 1 jaar. Het zijn kauwtabletten met frambozensmaak. Eigenlijk heeft ze er volgens het potje 2 op een dag nodig, maar ik geef er 1, alleen bij het ontbijt. Meer vind ik zelf niet nodig. We eten verder gezond, en het gaat maar om de extra boost. Zoals op elk potje supplementen ook staat: het is niet de bedoeling dat het supplement een gezonde voeding vervangt. Wat zit er precies in?

  • Vitaminen: A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C,聽D, E en K
  • Mineralen: ijzer, koper, magnesium, mangaan, selenium en zink

Vitamine B12 heeft mijn dochter zeker extra nodig, omdat ze verder (thuis) geen dierlijke producten eet. Omdat het wel een erg belangrijke vitamine is, moet ze het toch binnenkrijgen, en dat doen we dus via dit supplement.

Vitamine D wordt aanbevolen als supplement te geven aan alle kindjes tot 4 jaar, voor de groei en ontwikkeling van botten en tanden. Vitamine D kunnen we in principe alleen maar opnemen via de zon, maar omdat we tegenwoordig niet meer genoeg buiten komen, hebben we hier al snel een tekort aan. Gek genoeg zit er in deze multivitamine die mijn dochter krijgt alsnog niet de aanbevolen hoeveelheid vitamine D. Daarom vullen we dit nog extra aan met vitaminedruppels op oliebasis. Raar maar waar.

Maar… een kauwtablet voor een kindje van een jaar en een paar maanden? Hoe dan?! Dat vroeg ik me ook af toen ik bij de drogist stond en alle schappen afzocht naar een geschikt supplement voor mijn meisje. Uiteindelijk beleefde ik een heus Eureka-momentje, en kon ik toch deze tabletten aanschaffen. Maar niet om op te kauwen, nee, dat nog niet.

Voorlopig maal ik het supplement elke ochtend fijn met een vijzel. Het duurt een paar seconden, maar dan is er van het kauwtablet niets anders over dan een fijn聽poeder. Aan dit poeder voeg ik nog 2 druppels vitamine D toe, en daarna een theelepeltje water. Dit roer ik tot een papje. Klaar! Mijn dochter kan niet wachten om het op te snoepen, echt heerlijk vindt ze het!

Ik doe het trouwens bewust niet door haar eten heen, dus ik roer het niet door de Brinta die ze ’s ochtends krijgt. Dat doe ik om 2 redenen niet:

  1. het eten moet blijven smaken naar het eten zelf, en niet die nepframbozen-multivitamine (verder niets dan lof hoor, hahaha)
  2. ze eet vaak genoeg haar bord niet helemaal leeg, en dan zou ze dus ook niet al haar vitaminen binnen hebben gekregen. Niet handig. Nee, eerst een lepeltje vitamine, dan lekker pap 馃檪

Hoe denk jij over supplementen? Gebruik je ze zelf of liever niet? Of sta je er niet bij stil, wat eigenlijk ook heel normaal is? Let me know, ik ben benieuwd!

 

 

5 thoughts on “Voedingssupplementen voor vegans. Wat gebruikt mijn gezin?

  1. Hihi, slim van dat papje.

    Supplementen slikken vind ik nogal onlogisch klinken als je die vitaminen uit je voeding zou moeten kunnen halen, maar misschien is het ook weer niet zo gek. Schijnbaar slikken zoveel mensen vitamine D en hebben ze daar serieus baat bij (en is het sowieso een stuk veiliger dan de anti-depressiva die miljoenen(!) mensen slikken).

    Ik las laatst dat een dagelijkse hoeveelheid kaas in 40% van de dagelijkse behoefte van B12 zou voorzien, dus in theorie zit ik met mijn kaasconsumptie nog wel veilig, haha. Maar ja, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe mijn bloedwaarden zijn.

    1. Ik ben het met je eens. Liever geen supplementen maar gewoon gezond eten. Echter, als zwangere heb je extra behoeften waarin je dagelijkse eten niet zo gemakkelijk voorziet. Daarom slik ik toch maar wat bij. En mijn dochter eet vaker niet dan wel haar avondeten op, dus dan wordt mijn moederhart ook iets meer gerustgesteld als ik haar iets extra’s geef 馃槈 Maar mijn man haalt alles dus netjes uit het eten, en dat doe ik na mijn zwangerschap ook weer 馃槃

      1. Ja, als zwangere is het sowieso anders. Het voelt alleen onlogisch, terwijl ik best weet dat het soms echt nodig is. Net zoiets als dat mijn longarts zei dat ik echt wel beter af ben m茅t medicijnen.
        Wat jullie slikken zou ik in jullie geval precies zo doen, denk ik.

  2. Voedingssupplementen, ik vind ze lastig!
    Ik nam een aanvullend pilletje voor vegetari毛rs. Maar die is dan ineens uit de handel, en dan wat? En de vulstoffen in zo鈥檔 pilletje, of glansmiddelen.. wat moet ik daar van denken? Nu een vit.B complex en ijzerpilletje. Maar ik sta er nog niet 100% achter 馃槈
    Ohja, tot slot, in veel vleesvervangers is ook B12 toegevoegd (dacht ik?) 馃檪

    1. Dankjewel voor je reactie! Ik vind supplementen dus ook heel lastig, maar heb hier toch een goed gevoel bij. Op mijn zwangerschapssupplement staat expliciet aangegeven dat hij geschikt is voor vegans, dus daar vertrouw ik op. Van andere pilletjes die je bij de standaard drogist kunt kopen weet ik het niet precies. Als je het niet vertrouwt, zou je het ook kunnen proberen bij Holland & Barrett (vroeger De Tuinen) bijvoorbeeld, misschien dat ze het er daar expliciet op zetten.
      Oh, en ja, in veel vleesvervangers en plantaardige melk e.d. is B12 toegevoegd, maar dit is niet voldoende. Bovendien eet ik niet elke dag zo’n vleesvervanger. Daarom wordt alsnog aangeraden om een supplementje daarvan te nemen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen 馃檪

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge