Voedingsstoffen, krijg ik alles wel binnen?

Zoals ik al in een eerdere blog schreef (namelijk deze, over veganisme en gezondheid), gaat je omgeving zich spontaan zorgen maken over je gezondheid als jij aankondigt veganistisch te zijn gaan eten. Iedereen vraagt zich ineens plotseling af of je wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, want dat kan toch niet zonder melk (want: calcium), eieren (want: eiwitten) en vlees (want: ijzer en vitamine B)? Daar was ik ook heel bang voor toen ik de knop hier thuis omzette, maar gelukkig zijn er genoeg middelen om mij te helpen en vind ik langzaam mijn weg hierin.

Mijn eerste redmiddel was het boek De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool. Ik heb het gekocht op aanraden van heel wat vegan bloggers en heb zeker geen spijt van mijn aanschaf! Ook wat mij betreft is dit echt een aanrader voor beginnende vegans. Lisa vertelt je in het eerste gedeelte (hst 1 t/m 4) waarom je veganistisch zou gaan eten. Gezondheid, dierenwelzijn en duurzaamheid krijgen een prominente plek. Dan wijdt ze nog een hoofdstuk aan hoe je in deze niet-vegan wereld toch veganistisch kunt leven, inclusief allerlei tips hoe de discussies aan te gaan en buiten de deur te eten. Het laatste hoofdstuk gaat over de meer praktische kant van dagelijks vegan eten: wat staat er in je voorraadkast, hoe zit het nou met vlees-, vis-, zuivel- en eivervangers, wat moet je beginnen met de ingrediëntenlijsten op bewerkte producten en hoe kun je op andere gebieden dierlijke producten vermijden. Echt, mega-interessant allemaal! En alsof dat nog niet genoeg is, geeft ze je na deze “inleiding” een aantal vegan recepten voor elk moment van de dag. Ik heb er al een paar gemaakt, en ben over het algemeen heel tevreden 🙂 Het is echt een gemakkelijke manier om kennis te maken met het veganistische wereldje.

Anyway, wat ik eigenlijk over haar boek wilde schrijven, is dat ze in haar hoofdstuk over gezondheid ook uitgebreid ingaat op essentiële voedingsstoffen en waar je die vandaan kunt halen. Er staan uitgebreide lijsten in haar boek met vitamines en mineralen en plantaardige bronnen daarvoor, met de hoeveelheden die we dagelijks nodig hebben en de hoeveelheden die de plantaardige producten ons kunnen bieden. Echt, ik heb de eerste paar weken met pen en papier dit hoofdstuk zitten doorspitten, om zeker te zijn dat we alles binnen zouden krijgen. Maar wat heeft het geholpen!

Goed, nu zijn we een paar maanden verder, en ik heb die lijstjes een beetje losgelaten. Het kostte me wel erg veel moeite en tijd om ervoor te zorgen dat we elke week precies alles binnenkregen, en ik hoorde en las ook genoeg vloggers en bloggers die zeiden dat je je er niet te druk om moet maken. Eet gevarieerd, en dan krijg je alles binnen.

Toch vertrouwde ik dat niet helemaal. Het bleef een beetje aan me knagen, maar ik had ook geen zin in al die uitgebreide onderzoeken voordat ik mijn maaltijden plande. Maar, ineens was de redding opnieuw nabij! Ik keek een vlog van Nina (The Vegan Student) waarin ook zij tips geeft aan beginnende veganisten. Twee dingen hielpen mij uit de brand: als eerste een vegan voedselpiramide. (Er staat er ook één in het boek van Lisa, maar die was ik even vergeten.) De piramide kwam op het volgende neer:

Duidelijk hè? Dit is een heel concreet handvat waar ik dagelijks mijn voeding op kan baseren. Met voldoende variatie binnen die verschillende groepen kan ik er nu wel zeker vanuit gaan dat ik alles binnenkrijg. Top!

En dan nog de tweede tip: de app Daily Dozen. Deze app is ontwikkeld door Dr. Michael Greger, een gerenommeerde Amerikaanse arts en auteur van het boek How Not To Die. Hij heeft een website waarop dagelijks video’s worden geplaatst met wetenschappelijk gefundeerde informatie over gezonde voeding, die (hoe kan het ook anders) plantaardig is. Daarnaast heeft hij dus een app, waarop je dagelijks kunt aanvinken binnen welke voedingsgroepen je een portie hebt gebruikt. Er zijn 12 groepen (nog zo’n verrassing…) waarover je op een voedingsideale dag 24 vinkjes verspreidt. Alles aangevinkt? Dan heb je alles binnen wat je nodig hebt. De verdeling is wel een beetje anders dan in de voedselpiramide, maar het idee is hetzelfde. En deze app heb je altijd binnen handbereik 🙂

Eigenlijk blijft het natuurlijk een beetje gek allemaal. Toen ik een paar maanden geleden nog omnivoor was (hahaha, ben ik de enige die dit grappig vindt klinken?), maakte ik me helemaal niet druk om mijn gezondheid en om voedingsstoffen. Ook al at ik amper vis, ik maakte me echt geen zorgen of ik wel voldoende omega-vetzuren binnenkreeg. Maar nu dus wel. Veganistisch eten maakt echt dat ik veel bewuster omga met voeding. Ik wil nu zeker weten dat ik gezond eet, misschien ook wel om te bewijzen dat veganistisch eten gezond is en in alles voorziet. Ik wil denk ik wel graag laten zien dat we geen dierlijke producten nodig hebben om gezond te zijn, maar eerder dat we ze moeten laten staan om gezond te zijn!

Vind jij het ook moeilijk om al je voedingsstoffen binnen te krijgen? Of houd jij je daar niet zo mee bezig? Heb jij nog andere tips? Deze zijn altijd welkom!

Disclaimer: Dit artikel is niet gesponsord door wie dan ook. Ik deelde hier zelf producten en diensten waar ik positief over ben.

6 thoughts on “Voedingsstoffen, krijg ik alles wel binnen?

  1. Wow, ik volg je pas net, maar lees hier tussen de regels door dat je sinds kort van omnivoor naar vegan bent gegaan. Wat knap! Ik heb er anderhalf jaar over gedaan om minder vlees te eten en nu sinds een paar maanden vegetariër (ik durf het nog steeds nauwelijks zo te noemen) te zijn. Yoghurt eet ik ook niet meer, maar wel kaas, ijsjes en alles wat in de kleine lettertjes staat.
    Voedingsstoffen maak ik me niet zo druk om als je inderdaad gevarieerd blijft eten. Grappig hoe hardnekkig ‘we’ denken dat eiwitten alleen in vlees en eieren zitten. Als vegan zou ik wel B12 bij gaan slikken trouwens!

    1. Leuk dat je mijn blog wat uitgebreider bent gaan verkennen 🙂 Ja, ik wist eerst niets en toen ik me erin ging verdiepen, ben ik meteen radicaal overgestapt. Maar ik vind het wel moeilijk hoor! Thuis niet, maar buiten de deur wel. Komt vanzelf, ben al heel blij met de stap die ik tot nu toe heb gezet. En jij bent je eetpatroon ook aan het aanpassen, al langere tijd heel bewust. Dat is toch super? Het doet je heel bewust stilstaan bij alles wat je eet en dat is denk ik het belangrijkst. Supplementen slikken we wel trouwens, daar komt binnenkort een blogje over!

      1. Echt knap hoor. Ik ging eerder al eens een maand vleesvrij en hoewel dat goed lukte, had ik nog wel het gevoel dat ik iets ‘niet mocht’. Geleidelijk aan afbouwen werkte beter. Nu mis ik niks meer 🙂
        Kan me voorstellen dat je je ontbijt en lunch (nog) niet zoveel verandert. Hoeft ook helemaal niet! Eerst jezelf maar eens wat goede recepten eigen maken, zodat je een nieuwe routine krijgt die niet teveel moeite kost.
        Ben benieuwd naar je blog over supplementen! Heb er het een en ander over gelezen, maar ik geloof dat ik nog niks nodig heb. Is wel anders als je vegan én zwanger bent 😉

        1. Ik sta nu zelf aan het begin van het vegan avontuur! Ben nu bezig met het leren vegan koken en dan ga ik of in augustus of in oktober (hangt een beetje af van mijn afstuderen) een maand lang vegan proberen! Ik denk dat ik in het begin ook maar even lijstjes bij ga houden voor mijzelf maar misschien vooral voor mijn omgeving om te laten zien dat ik gezond blijf eten. Ik ga nu die app zoeken en downloaden waar je het in je blog over had, die lijkt mij echt super handig!

          1. Leuk dat ik je heb kunnen inspireren en helpen 🙂 Ken je de Vegan Challenge al? Ik heb er zelf niet officieel aan meegedaan (ik begon op 3 april, en vond toen dat ik dus te laat was voor de challenge, die op de eerste begon…), maar tijdens deze maand vegan eten krijg je heel veel tips en tricks. Is denk ik heel erg handig als je net begint! De volgende Challenge begint op 1 oktober, perfect dus voor jou! Maar laat je vooral niet tegenhouden om ook al eerder veganistisch te eten natuurlijk 🙂

          2. Ik ken de challenge ja! Heb mij voor oktober al ingeschreven en ben nu bezig met vegan recepten ontdekken 🙂 heb gisteren ook besloten dat het slimmer is om in oktober echt te beginnen en niet al in augustus. Ben nu bezig met afstuderen en alle nieuwe gerechten kost soms toch wel wat extra nadenk werk 😕 al eet ik wel al zo goed als vegan inmiddels 😃

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge