Hoe eten wij als beginnende vegans?

Met mes en vork. Hoe anders?

Nee, zonder dollen. Geen dierlijke producten meer in huis halen, dat is al een hele opgave voor een beginnende vegan. Vlees laten staan, en boter, kaas en eieren, dat lukt nog wel. Die schappen slaan we gewoon over. Bewerkte producten met melk- en ei-bestanddelen zijn iets meer speurwerk. Al die etiketten lezen… Maar dat gaat alleen maar over wat we niet kopen, waar we dus geen geld meer aan uitgeven en wat we niet meer ondersteunen, en niet over wat we dan in de plaats kopen.

Wij zijn een heel standaard Nederlands gezinnetje, met volgens mij vrij traditionele eetgewoonten. Ons pre-veganistische eetpatroon was als volgt:

  • Ontbijt: fruit, muesli en yoghurt
  • Lunch: brood met kaas, vleeswaren en zoet beleg met een glas melk
  • Avondeten: dit was redelijk gevarieerd, Hollandse pot, Italiaanse pasta, Aziatische wok, maar vaak wel met vlees en/of zuivel of eieren.

Hoe gingen we dit veranderen toen we veganistisch wilden gaan leven?

20170514_110840

Voorlopig zijn we nog niet heel erg creatief. Zoals ik al eerder heb geschreven, eten we deels nog dierlijke producten omdat we deze nog in huis hebben, maar ook het veganistische gedeelte is eigenlijk niet revolutionair anders dan wat we gewend waren. Het valt me op hoe veel vegan websites en blogs schrijven over de variëteit in de keuken en creativiteit in je lunchbox, maar wij doen daar nog niet echt aan mee. Misschien komt het nog, maar voor nu houden we het nog vrij simpel. Hoe dan?

  • Ontbijt: fruit, vegan ontbijtgranen, sojayoghurt
  • Lunch: brood met plantaardige boter en hartig vegan broodbeleg (bv. groentespread, hummus, avocado) en zoet vegan broodbeleg (bv. pindakaas, speculoos, appelstroop) en plantaardige melk
  • Avondeten: nieuwe vegan recepten met steeds meer nieuwe producten, maar ook gewoon aardappelen, groenten en een vegan vleesvervanger.

Het zijn dus nog geen bijzondere açaibowls of speltmuffins als ontbijt, en ook nog geen salades of gevulde wraps als lunch. Misschien komt dat nog, misschien ook niet. Nu vind ik al die recepten voor ontbijt, lunch en diner nogal overwhelming en time-consuming. Het is zo veel nieuws, dat kan ik als moeder van een dreumes die ook 4 dagen per week werkt niet allemaal aan. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn gezin, maar het moet wel haalbaar zijn, en ik denk dat het op deze manier ook niet slecht is. Het begin is er. Eén ding tegelijk, en we focussen nu op het avondeten. Voor de rest “vervangen” we (nog?) op een simpele manier, zodat we wel aan onze voedingsstoffen komen én lekker (en een beetje vertrouwd) kunnen eten.

20170514_112311

Wat betreft snacks speuren we de schappen in de supermarkt af. Dat kost veel tijd, maar dat is op zich niet erg. Het maakt ons er vooral van bewust hoe veel dierlijke ingrediënten en producten er eigenlijk gebruikt worden, ook in producten waar je dit niet verwacht (melkpoeder in paprikachips..?!). Gelukkig zijn er ook genoeg websites die je willen helpen om zonder al te veel moeite vegan producten in de supermarkt te vinden (zoals gewoonvegan.nl, super handig!). Dit soort websites helpt frustraties te beperken en laat zien dat er ook genoeg producten zijn zonder dierlijke ingrediënten en producten, waardoor het veganisme helemaal niet per se een extreme alleen-uit-sla-bestaande levensstijl hoeft te zijn. Er zijn nog genoeg “normale” en ongezonde snacks over om te eten!

Hoe doe jij dit als beginnend veganist? Of hoe begon je ooit? Gooide je meteen al je maaltijden om en werd je heel creatief, of ging je iets langzamer te werk, zoals wij nu thuis doen? Heb je tips voor meer variatie? Laat het me weten bij de comments!

Marianne wit

Disclaimer: Dit artikel is niet gesponsord door welk bedrijf dan ook. Ik deelde hier zelf enkele producten waar ik positief over ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge